صبحانه هایی با شاخص گلایسمیک بالا، بر سلامت قلب تأثیر منفی می‌گذارند

28 ژوئیه 2017- یک تحقیق جدید بر روی اثرات شاخص گلایسمیک صبحانه بر سلامت سیستم قلب وعروق نشان داد که صبحانه‌هایی با شاخص گلایسمیک بالا موجب افزایش سختی شریان‌ها می‌شوند.

 سختی شریان‌ها یک عامل مهم و تعیین کننده‌ برای عملکرد قلب و آترواسکلروز است که ممکن است افراد بالغ دارای اضافه وزن و افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را تحت تأثیر قرار دهد.

این مطالعه توسط محققان موسسه‌ی تحقیقات بیومدیکال Salamanca در اسپانیا (IBSAL) بصورت یک آزمایش متقاطع بر روی 40 فرد بالغ سالم 20 تا 40 ساله انجام گردید. هیچیک از افراد شرکت کننده پیش از شروع آزمایشات دارای سابقه‌ی بیماریهای قلبی عروقی یا فشارخون بالا یا دیس لیپیدمی یا دیابت نوع 2 نبودند.

 به شرکت کنندگان برای وعده‌ی صبحانه 3 نوع صبحانه‌ی مختلف داده شد: صبحانه‌ای با شاخص گلایسمیک پایین (LGI)، صبحانه‌ای با شاخص گلایسمیک بالا(HGI) و سومین صبحانه تنها آب بود که به عنوان گروه کنترل مورد بررسی قرار گرفت.

 صبحانه‌ی دارای شاخص گلایسمیک بالا (72 گرم کربوهیدرات) متشکل از 200 میلی لیتر آب انگور، دو برش نان سفید و 29 گرم مربای توت فرنگی بود که GIکلی آنها برابر با 64 بود. صبحانه‌ی با شاخص گلایسمیک پایین (31.5گرم کربوهیدرات) متشکل از 150 گرم سیب، 125 گرم ماست طبیعی کم چرب، 3 عدد گردو، 17.5گرم شکلات تیره‌ی 72 درصد بود که GI  کلی این صبحانه برابر با 29.4  بود.

مقدار قند خون و انسولین خون همه‌ی شرکت کنندگان پس از هر صبحانه اندازه‌گیری گردید، همچنین پارامترهای عروقی مانند ضربان قلب (HR)، فشار پالس شریان(PP) و شاخص Augmentation index یا AIx که بیانگر میزان سختی شریان‌ها است، مورد بررسی قرار گرفت.

در این یافته‌ها که در مجله‌ی Nutrients منتشر شده است، محققان روند صعودی AIx،HR و PPs را برای افرادیکه از صبحانه‌های HGIاستفاده کرده بودند در مقایسه با صبحانه‌های LGI ثبت کردند.

علاوه بر این مقدار قندخون، 60 دقیقه پس از صرف صبحانه‌یHGI  بطور چشمگیری بالاتر از مقدار قندخون پس از صرف صبحانه‌ی LGI بود. همچنین غلظت انسولین در طول 120 دقیقه پس از صرف صبحانه‌ی HGI بالاتر از صبحانه‌ی LGI بود.

 نتایج حاصله با نتایج تحقیقات قبلی سازگار بوده و نشان می‌دهد که بین شاخص گلایسمیک و سختی شریان‌ها در 1553 فرد شرکت کننده که به هیچ نوع بیماری قلبی مبتلا نبودند، ارتباطی وجود دارد.

دانشمندان دریافتند که به ازاء هر پنج واحد افزایش GI در مطالعه‌ی اخیر، میزان AIx 11 درصد  افزایش می‌یابد که همراه با عوامل دیگر می‌تواند نشانه‌ای از روند نزولی سلامت قلب و عروق باشد در مقابل خطرات قلبی عروقی در افرادیکه از رژیم‌های غذایی با GIپایین تبعیت می‌کنند، با کاهش مقدار قندخون و بهبود حساسیت به انسولین و بهبود متابولیسم چریبها، کاهش وعملکرد عروقی آنها بهبود می‌یابد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jul/high-glycemic-index-breakfasts-affect-heart-health,-a-new-study-suggests-96712164.html